Sterilisation af hund og kat

Mange vælger i dag at få steriliseret deres hund eller kat, hvilket er den mest effektive måde at sikre uplanlagte drægtigheder.

​En sterilisation af en hund eller kat er forbundet med færre bivirkninger end de alternative præventionsmetoder – herunder p-sprøjter hos en hund og p-piller hos en kat. Ved disse metoder ses blandt andet en øget risiko for livmoderbetændelse og brystkirtelkræft (også kaldet mamma tumorer). Hos katte kan der desuden ses sukkersyge og andre hormonelle lidelser ved langvarigt brug af p-piller. I længden er det oftest billigere at vælge at operere sin kat eller hund end at give den prævention hele livet.

​Sådan foregår en sterilisation

Ved en sterilisation af en kat eller hund fjernes enten kun æggestokkene, eller æggestokkene og livmoderen. Det forhindrer, at hunden eller katten kommer i løbetid. Da hormoner fra æggestokkene er med til at få livmoderen til at udvikle livmoderbetændelse, er risikoen for denne lidelse minimal ved dyr, der ”kun” har fået fjernet æggestokkene. 23-24 procent hunde under 10 år udvikler livmoderbetændelse - det vil sige næsten hver 4. hund, der ikke er blevet steriliseret.

Der ses også en mindsket risiko for at udvikle brystkirtelkræft ved steriliserede hunde eller katte. Sker sterilisationen før første løbetid er risikoen for at udvikle brystkirtelkræft 0,5 procent, hvorimod risikoen er 8 procent mellem første og anden løbetid. Risikoen bliver med andre ord højere jo flere gange hunden eller katten har været i løbetid, hvorfor det er en fordel at sterilisere sin hund eller kat før den første løbetid.

​Ulemper ved en sterilisation af sin kat eller hund

Steriliserer man sin hund eller kat er der en øget risiko for fedme. Årsagen er blandt andet øget foderindtag, nedsat stofskifte og eventuelt et nedsat aktivitetsniveau. Efter en sterilisation af en hund eller kat er det derfor vigtigt at regulere, hvad dyret spiser.

Ved en sterilisation af en kat eller hund kan der i meget sjældne tilfælde en øget risiko for inkontinens. Er det tilfældet kan det almindeligvis afhjælpes ved medicin.

​Løbetid hos katte og hunde

En hund kommer - afhængigt af racen - normalt i løbetid ca. 2 gange fra den er 9-24 måneder gammel og varer typisk i 3 uger. Det er de sidste dage i løbetiden, at hunden accepterer hanhunden til parring.

Hvornår en kat kommer i løbetid afhænger blandt andet af årstiden. Ligeledes kan tilstedeværelse af hankatte, foderstand og race have indflydelse. Typisk kommer katte i løbetid, når de er 9-10 måneder, men enkelte allerede fra firemånedersalderen. Katte kommer i løbetid hver 2-3 uge, og denne varer i typisk i 5-8 dage. Ved at sterilisere sin hund eller kat undgår man løbetiderne.
​Overvejer du at få en sterilisation af din hund eller kat? Ring til os på 98 80 06 00 og få en snak.