Vaccination af hund og kat

​I dag er det muligt at vaccinere katte og hunde for en lang række forskellige sygdomme. Hos Brunder Dyrehospital i Brønderslev vaccinerer vi både hunde og katte, hvilket ofte gøres i forbindelse med en sundhedsundersøgelse, hvor hunden eller katten blandt andet bliver vejet og får tjekket tænder, øjne, hjerte med mere.​

Kattevaccination

Katte vaccineres med en kombinationsvaccine, der gives som en injektion under huden i nakken. ​Vaccinationen til katte indeholder følgende vacciner:​

• ​​Kattesyge
  • Katteinfluenza
  • Chlamydia
  • Panleukopeni

​Efter selve vaccinen af katten er det ikke ualmindeligt, at den bliver sløv i 1-2 dage efter.​

Hundevaccination

Vi kombinerer vaccinerne efter den enkelte hunds behov, og ud fra vaccinens virketid.
Bogstaverne på vaccinen står for:

​D = Distemper - det engelske ord for hundesyge. (3 årig)
H = Hepatitis - smitsom leverbetændelse. (3 årig)
P = Parvovirus - en alvorlig og smitsom tarmbetændelse. (3 årig)
Pi = Parainfluenza - et af de smitstoffer, der kan give kennelhoste. (1 årig)
L = Leptospirose - en bakterie, der kan give alvorlig og livstruende sygdom. (1 årig)

Bordetella Bronchiseptika, er en bakterie og et smitstof, der kan give kennelhoste. Vaccinen mod denne bakterie sprøjtes ind i hundens næsehule. Denne vaccine er 1-årig.

Efter en vaccination af hunden kan det klø eller svie, hvilket dog går hurtigt over. I sjældne tilfælde kan hunden få en allergisk reaktion – herunder nældefeber, anafylaktisk shock og røde knopper, mens der kan forekomme flåd fra øjne og næse samt nysen og hosten ved Bordetella Bronchiseptika. Får hunden nogle af disse symptomer, skal dyrlægen kontaktes.​

I 2013 blev det muligt at vaccinere mod den flåtbårne sygdom, Borreliose, der både kan være alvorlig og langvarig. Vaccinen gives fra hunden er 12 uger og gives første gang som 2 indsprøjtninger med 3 ugers mellemrum. Derefter anbefales en årlig vaccine.​

​Hvis du overvejer du at få vaccineret din hund eller kat eller har spørgsmål så ring til os på 98 80 06 00.