​Seniorkatten​

Vi plejer at sige, at en kat, der er over 7-8 år gammel, er en seniorkat. Når katten kommer op i den alder, er der forskellige ting, man skal være opmærksom på, for at sikre, at katten fortsat har trives trods sin høje alder.

Mange ældre katte bliver mere inaktive og får dermed mindre motion. Deres muskelkraft nedsættes og knoglerne svækkes. Leddene bliver også mere slappe. En anden følge af inaktiviteten kan være overvægt.

Overvægt​

Overvægtige katte kan med det rette foder i den rette mængde bringes ned på normalvægten på ca. ½ år. Vi kan indskrive katten i vores vægtprogram, som betyder regelmæssig vejning og tilpasning af fodermængden, så katten taber sig som den skal.

Slidgigt​

En årsag til den nedsatte aktivitet kan være slidgigt i kattens led og rygsøjle. Hvis slidgigten hæmmer katten vil man opleve, at katten måske bevæger sig mere stift, den springer ikke så villigt op mere eller den kan begynde at sove på gulvet, frem for oppe i dens ynglingsstol. Nogle katte med smerter i ryg eller led har svært ved at slikke sig og holde sig rene. Det kan se ud som om de fælder mere og pelsen kan blive mat og fedtet. Ud over at prøve at finde årsagen til den manglende pelspleje kan du, som ejer hjælpe katten ved at børste de løse hår af og massere huden/pelsen for at fordele det naturlige hudfedt. Katten kan også vaskes eller sågar klippes, hvis det er nødvendigt.​

Hvis katten viser symptomer på slidgigt er der forskellige muligheder for behandling eller smertelindring. Først og fremmest vil det være en god idé at få undersøgt katten ved dyrlægen og eventuelt få taget røntgenbilleder for at se hvor problemet er. Derudover kan tilskud med essentielle fedtsyrer (eks. Omega 3 og 6) samt glucosamin være med til at lindre ledsmerterne. Disse tilskud findes også i fuldfoder specielt til katte med ledproblemer. En sidste mulighed er smertestillende medicin, som mange af vore ældre kæledyr får som daglig dosis eller ved behov.

Syn/hørelse:​

Ældre katte kan have grå stær og/eller nedsat hørelse. De klarer sig forholdsvis godt trods nedsat syn og hørelse, så længe de befinder sig i vante omgivelser. Man bør være forsigtig med at lukke dem udenfor, da de nemmere kommer til skade eller bliver kørt over.​

Nedsat immunforsvar/infektioner​

Ældre katte har svækket immunforsvar. Det gør dem mere modtagelige for infektioner og kan betyde at latente infektioner kan bryde frem. En latent infektion er en type infektion, som katten har fået uden at slippe af med den igen. Kattens immunforsvar holder infektionen nede, så katten ikke har symptomer. Hvis kattens immunforsvar bliver svækket som følge af alder eller anden sygdom, kan den latente infektion bryde frem. Det kan bl.a. være katteinfektionen FIP (felin infektiøs peritonitis – smitsom bughindebetændelse) eller FIV (felin immunodeficiens virus - katteaids).

Hvis du har mistanke om, at din kat har en infektion, bør du kontakte dyrlægen. I nogle tilfælde vælges der en behandling, i andre tilfælde er det nødvendigt at tage en blodprøve for at stille en præcis diagnose. På grund af den ældre kats svækkede immunforsvar, er det er en god idé at blive ved med at få vaccineret katten, selvom den bliver gammel.

Appetit/foder:​

Seniorkatten har nedsat tørst-respons og nedsat smagssans. Den vil være mere udsat for at mangle væske, hvilket kan være skadeligt for nyrerne. Det kan være nyttigt at fodre med noget, der dufter kraftigt og at varme maden op til kropstemperatur, hvilket øger smagen. Der bør stå foder fremme til den ældre kat, fordi de gerne spiser små måltider hyppigt. Men vær opmærksom på at katten ikke overspiser og bliver for tyk.

Nogle katte har gavn af at ejeren bliver stående og snakker eller kæler med katten mens den spiser. Det kan være en fordel at fodre i en åben flad skål og der bør ikke være konkurrence om maden fra yngre individer med større appetit. Der findes foder specielt til seniorkatte. Det smager typisk bedre og er lettere at fordøje.​

Tænder/mundhule:​

Mange ældre katte lider af tandsygdomme. Nogle af symptomerne er nedsat appetit, vægttab, dårlig ånde, sitren af underkæben, anderledes tygge- eller synkebevægelser og nedsat pelspleje. Katten kan godt have dårlige tænder, uden at du har lagt mærke til det. Mange katte fortsætter nemlig med at spise, selvom det gør ondt. De mest almindelige tandlidelser hos kat er tandsten, tandkødsbetændelse og paradentose, men katte kan også få huller i tænderne. Det er en rigtig god idé at kigge din kat i munden jævnligt – eller at få dyrlægen til at undersøge katten.

Dårlige tænder betyder infektion i mundhulen, hvilket kan føre til blodforgiftning. Både hjerteproblemer, nyresvigt og leverbetændelse kan skyldes dårlige tænder. Tandsygdomme kan kureres. I mange tilfælde må tænderne fjernes under bedøvelse, men katten klarer sig fint uden tænderne og bliver til gengæld smertefri og fri for kronisk infektion. Vi har ekspertise og udstyr til at bedøve senior katten på en sikker måde.​

Et årligt senior check er en god måde at sikre sig at katten har det godt og ikke går rundt med lidelser, du måske ikke har opdaget. Kontakt din dyrlæge og bestil en tid.​