Orm hos heste​

Alle heste får orm. Det er lige så naturligt for hesten som at have bakterier i tarmkanalen. Hesten kan sagtens have orm uden at udvikle symptomer, men bliver ”ormebelastningen” for stor, kan det medføre sygdom, og så skal der behandles.

Orm kan ikke udryddes, uanset hvor meget og hvor ofte man ormebehandler, men man kan begrænse belastningen ved at bære sig fornuftigt ad.

Behandles der forkert, kan det få alvorlige konsekvenser i form af, at ormene udvikler resistens over for ormemidlerne. Vurderingen af, om din hest skal behandles, skal altid ske i samråd med dyrlægen.

Symptomer på orm​

Hvilke symptomer en hest med orm udviser afhænger af typen og mængden af orm. Hesten udviser heller ikke nødvendigvis alle symptomer.​

Bændelorm:
Oftest et problem hos voksne heste og plage.​
Hyppige symptomer: Vægttab, kolik generel utrivelighed

Blodorm:
Oftest et problem hos voksne heste og plage.
Hyppige symptomer: Nedsat appetit, diarre, ringe tilvækst, vægttab, kolik, feber, generel utrivelighed, sløvhed

Spoleorm:
Oftest et problem hos føl og plage.
Hyppige symptomer: Nedsat appetit, diarre, ringe tilvækst, vægttab, kolik, generel utrivelighed, sløvhed.​

Haleorm:
Oftest et problem hos problem hos voksne heste.
​Hyppige symptomer: Kløe og evt. sår og infektioner omkring endetarmen. Hårene ved haleroden bliver efterhånden slidt af.​

Hvornår skal der tages gødningsprøver:​

Prøverne tages med fordel når hestene lukkes på græs og ved græsningssæsonens afslutning. Dvs. omkring april- maj og igen omkring august-september.

Føl og plage er særligt modtagelige over for ormeinfektioner, derfor anbefales det at undersøge en gødningsprøve mindst to gange inden for det første leveår, den første når føllet er ca. 3 måneder gammel.​

Ormestrategiens formål:​

At holde hestens ormbyrde på et nivaue hvor hesten er sund og rask, og behandle hesten sådan at vi mest muligt undgår resistens.

En god ormestrategi:​

Udtag en gødningsprøve fra alle heste. Selv om det kun er relativt få af hestene ca. 20 % som har behov for ormebehandling, er det svært at afgøre på forhånd hvem der har behov for behandling.
Ud fra gødningsprøvens resultat, behandles kun de heste som har behov for det.
Når hestene er behandlede, bør man ikke umiddelbart efter flytte hestene til en ”ren” græsmark
Brug kun de ormemidler som bliver udskrevet af dyrlægen og brug dem i den korrekte mængde.
Udtagelse af gødningsprøve:​

En frisk gødningsprøve opsamles fra hver hest, og pakkes i en plasticpose. På hver plasticpose noteres hesten navn, alder og vægt. Prøven skal helst være dyrlægen i hænde inden for 24 timer. Gødningsprøven skal helst opbevares mørkt og køligt. Hvis hestene går flere på fold, kan man lave små separat folde indtil man har opsamlet en prøve fra dem hver.​