Sundhedsundersøgelse, vaccination og chipmærkning​

Vi tilbyder almindelig sundhedsundersøgelse på hund, kat og andre dyr.

Sundhedsundersøgelse hund og kat:​

Dyrene vejes og deres huld vurderes. Der laves det, der kaldes en klinisk undersøgelse af dyret, hvor hele dyret undersøges mht. øjne, ører, næse, mund/tænder, hud/hårlag, led, bevægelser, hjerte/lunger, navle/lyske, testikler, hale, poter og kløer, analområdet. På ældre hanhunde undersøges tillige prostata.

Der bliver almindeligvis foretaget sundhedsundersøgelse årligt, men også i forbindelse med udstedelse af attester.

I forbindelse med sundhedsundersøgelsen foretages ofte vaccination.

Vaccination hund:​

Vi kombinerer vaccinerne efter den enkelte hunds behov, og ud fra vaccinens virketid.
Bogstaverne på vaccinen står for:

​D = Distemper - det engelske ord for hundesyge. (3 årig)
H = Hepatitis - smitsom leverbetændelse. (3 årig)
P = Parvovirus - en alvorlig og smitsom tarmbetændelse. (3 årig)
Pi = Parainfluenza - et af de smitstoffer, der kan give kennelhoste. (1 årig)
L = Leptospirose - en bakterie, der kan give alvorlig og livstruende sygdom. (1 årig)

Chipmærkning/id-mærkning:​

Chipmærkning eller anden identitetsmærkning skal ifølge lovgivningen være foretaget inden hvalpen er 8 uger gammel. Dette er i modsætning til tidligere hvor chipmærkning skulle foretages inden hvalpen var 16 uger. Ændringen betyder, at det er opdrætterens pligt at få chipmærket deres hvalpe, da afhænding tidligst må ske, når hvalpen er 8 uger. Chippen skydes ind under huden på venstre side af halsregionen.

På Brunder Dyrehospital id-mærker vi udelukkende hunde via chipmærkning, som pr. 3. juli 2011 er den eneste gyldige id-mærkning, hvis man skal have dyret med til udlandet.

Det er ikke lovpligtigt at id-mærke katte, men det anbefales, idet man altid kan finde en ejer via øretatoveringen og man undgår at ens kat bliver fanget og aflivet som vildkat. Herudover vil ejeren altid få vished om sin kats skæbne, hvis den afleveres syg eller påkørt på et dyrehospital af Falck.

Katte øretatoveres på Brunder Dyrehospital med tatoveringsmaskine under bedøvelse. Ved brug af tatoveringsmaskinen, får man en tydelig og holdbar tatovering. Dette gøres gratis i forbindelse med kastration/sterilisation. Vi registrerer katte i Det Danske Katteregister.​